Vakoilutehtävät

Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 2 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Johanna Muukkonen 8 vuotta, 4 kuukautta sitten.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #680

    Aleksi Sävelsalo
    Osallistuja

    Tänne aiheeseen on tarkoituksena lisätä Reptilian Overlordsin vakoilutehtäviä.

    #681

    Aleksi Sävelsalo
    Osallistuja

     

    Todisteiden löytäminen

    Tehtävän tarkoituksena on löytää riittävä määrä todisteita siitä, että oman yrityksesi pomo olisikin oikeasti Reptiliaani.

    Tehtävän kulku

    Tehtävällä ei ole varsinaisesti oikeaa kulkua, sillä pelaaja voi etsiä todisteita haluamassaan järjestyksessä. Tehtävän aluksi pelaaja tietää vain, että hänen täytyy saada todisteita pomonsa reptiliaanimaisuudesta. Kentässä tulisi olla 4 oikeaa todistetta, ja monia ns. vääriä todisteita, jotka eivät kelpaa todisteena Reptiliaanimaisuuteen. Pelin kenttä koostuu kolmesta osasta, tai sitten se on vain yhtä isoa kenttää (pelin kartta on kolmessa osassa, koska Pencil ohjelmalla olisi kentästä tullut niin pieni, jos se olisi yhtenä tiedostona). Nämä alueet ovat:

     

    • Rakennuksen aulatila, jossa on mm. Pomon työhuone, vessat, vartiointikeskus ja arkisto
    • Parkkipaika, jonne päästään kävelemällä rakennuksesta ulos. Parkkipaikalta löytyy mm. Huoltomiehen ja pomon auto.
    • Varasto, jossa säilytetään kaikenlaista yrityksessä tarvittavia asioita.

     

    Pelissä olevat todisteet ovat (toistaiseksi) tässä, ja niitä saa keksiä lisää:

     

    • Salakuva (oikea todiste)
    • Verotuspäätös, josta käy ilmi, että verot on maksettu Alpha Draconis-tähdistöllä olevaan Reptiliaanien kotiplaneettaan (oikea todiste)
    • Sytkäri pomon autossa, jossa on reptiliaanin naama
    • Reptiliaaninaamioita
    • Laatikko, josta löytyy UV putkia, päivävaloja ja lämpölamppuja. (oikea todiste)
    • Arkistosta löytyvä rakennuslupa, josta käy ilmi, että pomo olisi rakentamassa työhuoneeseensa valtavan terraarion, ja siihen tulisi myös isot lamput jotka löytyvät varastosta (tämä todiste tarvitaan, jotta pomo ei voi väittää, että olisi hankkimassa lamput esim. lemmikkieläintä varten.)

     

    <span style=”line-height: 1.5;”>Todisteiden löytäminen</span>

     

    Kaikkien todisteiden saamiseen täytyy pelaajan kuitenkin alussa saada kulkuluvat valvontakeskuksen säilytyskaapista. Vartija ei kuitenkaan täältä lähde niin yksinkertaisesti. Pelaajan täytyy kävellä parkkipaikalle ja löytää huoltomiehen auto. Auton avaimet pelaaja löytää aulan naulakosta, johon huoltomies on typerästi jättänyt takkinsa avaimineen sillä aikaa, kun hän on vessassa. Kun pelaaja on hankkinut avaimet, voi hän avata huoltomiehen pakettiauton ovet, jolloin hän löytää mm. Ison ja pienen porakoneen, sekä ruuvimeisselin. Ruuvimeisselillä hän voi puhkaista auton takarenkaan. Autossa on myös lisää työasuja, joka pelaajan kannattaa tässä vaiheessa ottaa, sillä oikea huoltomies haluaa takkinsa takaisin (jos pelaaja otti naulakossa olevan takin). Pelaajan täytyy myös tässä tapauksessa ottaa ison porakoneen myöhempiä todisteita varten. Renkaan puhkaisun jälkeen pelaajan täytyy sulkea pakettiauton ovet, sekä palauttaa avaimet naulakossa olevaan takkiin (mikäli ei, niin huoltomies epäilee sinua varkaudesta. Epäilys nousee myös jos ovet ovat jääneet auki). Tämän jälkeen huoltomies palaa autoonsa. Renkaan puhkaisun takia hän törmää takana olevaan autoon, jonka seurauksena myös vartija juoksee ulos selvittämään asiaa. Tämän jälkeen pelaaja pääsee valvontakeskukseen ja pystyy tutkimaan säilytyskaappia, josta löytyy kulkulupa, sekä kamera.

    Tämän alku “puzzlen” jälkeen pelaaja pääsee etsimään todisteita, sillä hänellä on oikeudet mennä varastoon ja arkistoon. Käydään ensiksi läpi salakuvaaminen, mikä on yksi “oikeista” todisteista. Mikäli pelaaja on edennyt oikein ja hänellä on tässä kohtaa huoltomiehen työasu ja pora, voi hän tässä kohtaa mennä vessaan (naisten tai miesten, väärän sukupuolen vessa nostaa kuitenkin epäilystä. Tein 2 vessaa sen takia, koska vakoojiahan voi olla sekä naisia että miehiä?). Molempien vessojen seinää klikatessa tulee vaihtoehto “tutki”, mutta jos pelaajalle on pora, siihen voi porata reikiä. Näitä reikiä käyttäen pitäisi olla näköyhteys pomon työhuoneeseen. Pienestä porasta ei lähde paljon ääntä, joten se ei herätä epäillystä, mutta reiät ovat niin pieniä, ettei kunnon kuvaa saada aikaiseksi. Tämän takia sinulla pitää olla isompi pora, jotta saat edes jotenkin selkeän kuvan aikaiseksi. Reptiliaanipomo kuitenkin ihmettelee, miksi hänen seinän läpi pilkistää pora, joten hän astelee vessaan sen jälkeen, kun pelaaja on käyttänyt toiminnon “poraa seinää”. Jotta pelaajalla olisi joku järkevä syy poraamiseen mikä ei nostaisi epäilystä, hänen täytyy kantaa peilikaappi vessaan, joka löytyy varastosta. Reptiliaani kuulustelee sinua samantien, mistä alkaakin pelin ensimmäinen dialogi vaihtoehto.

    Pomo: “Minkä ihmeen takia sinä poraat tämän seinän läpi?”
    Pelaaja: vaihtoehdot “Olin poraamassa reikiä vessapaperitelinettä varten” tai “Olin kiinnittämässä uutta peilikaappia vessaan”.

    Kumpikin vaihtoehto nostaa epäillystä, mikäli pelaajalla ei ole kumpaakaan esinettä. Mikäli esineitä ei ole, dialogi jatkuu seuraavasti:

    Pomo: “Jos poraat vielä kerran seinäni läpi, olet erotettu!”
    Pelaaja: “Pahoittelen tätä mokaa, se ei tule toistumaan.”

    Jos pelaajalla on dialogiin viittaava esine, jatkuu keskustelu seuraavasti:

    Pomo: “Vähän holtittomasti olet kyllä porannut, toivottavasti et tee samaa virhettä uudestaan.”
    Pelaaja: “Olen pahoillani että porasin liian pitkälle, tämä ei tule toistumaan.”

    Tämän jälkeen jälkeen pelaaja voi klikata reikää, jolloin tulee vaihtoehto “ota kuva”.

    Kaksi tason oikeaa todistetta löytyy arkistosta, joka on myös helppo täyttää väärillä ja turhilla “todisteilla”. Arkistoa tutkimalla löytyy ennen pitkään verotuspäätös ja rakennuslupa.

    Tason neljäs todiste löytyy varastosta. Joihinkin varastossa oleviin hyllyihin on laitettu se oikea laatikko, josta lamput ja UV putket löytyvät. Pelaaja ottaa näistä myös kuvat todisteeksi, sillä olisi laatikkoa suht. vaikea kantaa pois. Samankaltaisiin laatikoihin on myös laitettu vessapaperitelineet ja kaapit, jotka ovat sen verran korkealla, että pelaajan täytyy hakea niitä varten tikapuut.

     

    Miten erilaiset hahmot vaikuttavat tehtävään?

     

    Tasoon on mahdollista lisätä myös erilaisia muuttujia sen perustella, minkälainen pelaajan vakooja on. Viimeisessä Zet-workshopissa oli puhetta, että erilaiset luonteenpiirteet voivat joko auttaa, tai hankaloittaa tehtävien tekemistä. Näiden ei kuitenkaan ole tarkoitus estää tehtävän tekoa, vaan ennen kaikkea tuomaan esille hahmojen erilaiset persoonat. Toistaiseksi tähän kenttään on keksitty vain muutama esimerkki sähläävälle vakoojalle.

    Sähläri: 

    • Seinää poratessa sähläri poraa vahingossa väärää seinää. Tämä huomataan vasta, kun pelaaja on ottanut kuvan reiän läpi, jolloin hän tajuaa tehneensä virheen. Tämän jälkeen pelaaja voi porata oikeaa reikää ja peli jatkuu normaalisti. Väärän reiän poraaminen ei hankaloita pelaamista, tai nosta epäilystä.
    • Kun pelaaja on jo iloitsemassa tehtävän onnistumista, ja menossa ulos ulko-ovesta, tuleekin teksti ”Pahus, minulla on ollut kokoajan linssisuojus päällä”. Tämän jälkeen kuvat täytyy ottaa todisteista uudestaan. Mikäli idea on liian rasittava pelaajan kannalta, ei sitä ole pakko toteuttaa.
    #684

    Johanna Muukkonen
    Osallistuja

    Robottihiiri

    Tehtävän kulku

    Pelaajan tehtävänä on varastaa prototyyppi. Tehtävä alkaa pelaajan työhuoneesta ja hänen ensimmäinen tavoitteensa on varastaa kollegansa esitelmä tämän työhuoneesta. Tätä ennen pelaajan täytyy saada labrasta laksatiivia, jonka pelaaja saa häätämällä laborantit pahanhajuisella roskiksella, joka viedään säilytystilassa sijaitsevan ilmastointiluukun alle. Jos agenttina olisi sähläri, niin hän voisi kaataa roskiksen laittaessaan sitä ilmastointiluukun alle. Roskis on haettava kahvihuoneesta eikä se nosta epäilysmittaria. Kun laborantit ovat lähteneet, pelaaja voi hakea laksatiivipillerin, joka voidaan sekoittaa kahviin. Jos pelaaja kuitenkin lisää laksatiivin valvontakameran katsoessa, epäilys nousee. Kun olet täyttänyt kahvimukin kahvilla, saat vaihtoehdon lisätä laksatiivin. Kahvikone ja kahvimuki löytyvät kahvihuoneesta.

    Kun pelaaja saapuu kollegan huoneeseen, hänen täytyy tarjota kollegalleen kahvit. Kahvin juotuaan kollega juoksee vessaan. Jotta kollega ei voisi palata työhuoneeseensa, pelaajan täytyy kiilata vessan ovi konferenssitilasta löytyvällä ovikiilalla. Jos sinulla ei ole ovikiilaa, niin kollega palaa huoneeseensa ja huomaa pelaajan tai puuttuvat esineet ja epäilysmittari nousee. Kun kollega on vessassa, pelaajan pitää varastaa esitelmä ja kulkulupa. Kollegan voi myös päästää vessasta, mutta se nostaa epäilystä. Pelaaja voi kuitenkin tässä vaiheessa hyödyntää hyviä puhetaitojaan ja siten selvitä tilanteesta nostamatta epäilystä.

    Esitelmää hyödyntäen pelaaja voi vakuuttaa pomonsa ja saada ylennyksen. Tämän jälkeen pomo menee konferenssihuoneeseen pitämään esityksen. Ylennyksen saatuaan pelaajalla on oikeudet päästä tuotekehittelyosastolle. Seuraavaksi pelaajan täytyy varastaa robottihiiri tuotekehitysosastolta. Hiiri tarvitsee paristot toimiakseen. Oikeat paristot (nappiparistot) löytyvät varastosta. Seuraavaksi pelaajan täytyy sammuttaa valvontakamerat, ennen kuin hän voi varastaa paristot varastosta herättämättä epäilystä. Labrassa on tietokone, joka ohjaa kaikkia talon valvontakameroita ja pelaaja voi rikkoa tietokoneen kaatamalla kahvit sen päälle. Jos pelaaja on vienyt laksatiivin kollegalleen, hänen on haettava uusi kahvi kahvihuoneesta. Sitten pelaaja laittaa löytämänsä paristot robottihiireen. Seuraavaksi pelaajan on keksittävä, minne hän vie robottihiiren. Oikea ratkaisu on viedä hiiri kahvihuoneeseen. Kahvihuoneen seinässä on reikä, jota klikkaamalla tulee vaihtoehto: ”aseta hiiri”. Kun hiiri asetetaan, se lähtee vartijaa päin, vartija pelkää hiiriä, joten hän lähtee karkuun.

    Vartijan juostua karkuun, pelaaja voi mennä kassakaapin luo herättämättä epäilystä, sillä pomo ja vartija ovat poistuneet huoneesta. Kassakaappi tarvitsee koodin, jonka pelaaja voi löytää vessan seinästä. Mikäli pelaaja ei ole etsinyt koodia ennen vessanhuoneen oven kiilaamista, täytyy pelaajan poistaa kiila ovesta, jonka seurauksena kollega näkee pelaajan, ja epäilys nousee huomattavasti. Koodin saa selville istumalla vessanpöntölle ja klikkaamalla seinää, josta tulee vaihtoehto ”tutki seinää”. Koodin saatuaan pelaajan täytyy vielä sotkea valvontakamera spraymaalilla, ennen prototyypin varastamista kassakaapista. Jos pelaajalla on agentti, jolla on hyvä muisti, niin kassakaappi aukeaa automaattisesti, mutta jos pelaajalla ei ole tällaista agenttia, niin kassakaappia avatessa tulee 3 tai 5 erilaista koodia, joista pelaajan on valittava se oikea ja koodeja on kokeiltava niin kauan kunnes sen oikean löytää tai voi mennä takaisin vessaan tarkistamaan koodin. Kassakaapin avattuaan ja prototyypin saatuaan pelaaja kävelee ulos aulan ovesta.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.