Reptilian Overlords – vakoilua ja työelämää! › Foorumit › Pelikehitys › Vakoiluosion pelimekaniikka
Tämä aihe sisältää 0 vastaukset, 1 kirjoittaja, ja siihen kirjoitti viimeksi Ville Kankainen 8 vuotta, 8 kuukautta sitten.
-
JulkaisijaViestit
-
6.2.2016, 12:27 #404
Aloitin nyt uuden ketjun vakoiluosion pelimekaniikalle, jotta olisi hieman selkeämpää. Tässä siis viimeiset päivitykset siihen, miten mekaniikkaa on jalostettu edellisten työpajojen pohjalta. Kysykää ja kommentoikaa!
– Ville
Vakoiluosiossa on tavoitteena löytää oikea yhdistelmä toimintoja, jotta onnistuu tehtävän tavoitteessa. Tehtävän tavoite voi olla kerätä erilaisia esineitä, kuten konseptikuva, asennuskaavio tai projektisuunnitelma. Toisaalta tehtävässä voidaan pyrkiä myös sabotoimaan yhtä tai useampaa kohdetta kartalla. Mikäli pelaaja liikkuu paikkoihin, jossa ei saisi olla siellä olevat työntekijät alkavat epäillä häntä ja epäilysmittari nousee. Välttääkseen tätä pelaajan on hämättävä kartalla olevia työntekijöitä.
Työntekijöitä on houkuteltava eri paikkoihin kartalla aiheuttamalla ongelmia joita nämä joutuvat selvittämään, esimerkiksi rikkoutunut kopiokone, tai hämäämällä, esimerkiksi houkuttelemalla höyryävällä kahvilla kahvitauolle. Näin pelaaja pääsee etenemään seuraavaan huoneeseen tai keräämään esineitä ilman epäilyksiä. Pelaaja voi yhdistellä esineitä toisiin esineisiin tai käyttää niitä kartalla oleviin työntekijöihin ja vartijoihin, ja näin keksiä uusia hämäyskeinoja. Kutakin esinettä voi käyttää useampaan eri tarkoitukseen, mutta kussakin tehtävässä on vain yksi (tai muutama) oikea tapa käyttää esinettä siten, että sen jälkeen avautuu uusi mahdollisuus tehdä toiminto joka vie pelaajaa lähemmäs tehtävän tavoitetta.
Erilaisia toimintoja on ketjutettava siten, että pelaaja pääsee kyseisen tehtävän tavoitteeseen. Kussakin kentäsä on tietty oikea ketju, jolla sen voi ratkaista. Pelaajalla on kuitenkin vain rajallinen aika tämän keksimiseen. Mikäli hän tekee vääriä toimia epäilysmittari nousee nopeammin ja pelaaja epäonnistuu tehtävässä. Hän voi kuitenkin keskeyttää tehtävän missä kohtaa tahansa ja yrittää sitä myöhemmin uudelleen. Tällöin hänen on kuitenkin lähdettävä jälleen alusta ja toistettava aiemmin tekemänsä toiminnot. Hyvä referenssi pelimekaniikalle on McPixel: http://mcpixel.net/, joskin yhdistelmät eivät ole aivan yhtä absurdeja. 😀
Tehtävän voi päästä läpi myös eri asteisesti. Jos tehtävässä esimerkiksi pitää kerätä 3 esinettä kartalta pelaaja voi kerätä näistä yhden kaksi tai kaikki kolme. Mitä enemmän esineitä pelaaja kerää, sitä paremmat bonukset hän tehtävästä saa.
Agenttien sopivuus tehtävään
Koska pelaajalla on vain rajallinen aika suorittaa tehtäviä, eikä hänellä aina ole tehtävään parhaiten soveltuva agentti käytössään, saattaa tehtävä olla hyvin vaikea suorittaa kokonaisuudessaan. Mikäli agentti ei ole tehtävään sopiva, se ei välttämättä pysty suorittamaan kaikkia mahdollisia toimia työntekijöiden ja vartijoiden hämäämiseksi. Tällöin pelaajan on otettava riski ja annettava epäilyksen nousta, kun hän esimerkiksi poimii luvattomasti esineen työntekijöiden silmien edessä. Koska mittari nousee tästä nopeasti hänen ei ole välttämättä mahdollista suorittaa tehtävää kokonaisuudessaan, vaan kannattaa tyytyä osasuoritukseen.
Epäilysmittari
Kun pelaaja keskeyttää tehtävän haluamassaan kohdassa hänen agenttinsa palaa takaisin työtehtäviensä pariin vakoiltavassa yrityksessä. Epäilysmittari ei kuitenkaan laske saman tien takaisin nollaan, joten mikäli pelaaja haluaa yrittää tehtävää uudelleen hänen on odoteltava kunnes epäilykset hälvenevät jotta epäilysmittari laskee riittävästi tehtävää varten. Pelaaja voi myös tuoda yritykseen uuden agentin, joka voi yrittää tehtävää. Tosin myös nämä joutuvat odottamaan hetken, jotta heihin kohdistuva epäilys laskee.
Agenttien vieminen yrityksiin
Kun pelaaja lähettää agentin kilpailevaan yritykseen, hänen on katsottava, että tämä vastaa työnkuvaa, joka yrityksessä on tarjolla. Mitä paremmin henkilö soveltuu työnkuvaan, sitä pienemmät epäilykset tähän kohdistuu. Toisin sanoen aloittavalla työntekijällä epäilysmittari on kuitenkin hieman kohollaan, joten pelaajan on odoteltava kunnes mittari laskee, ennen kuin alkaa suorittaa vakoilutehtäviä yrityksessä .
Agenttien kehittyminen
Agentit kehittyvät hitaasti työskennellessään yrityksissä. Suorittaessaan tehtäviä ne kehittyvä nopeammin. Tehtävästä saatava kokemusmäärä riippuu siitä kuinka hyvin tehtävän onnistuu suorittamaan (esimerkiksi kerääkö 1, 2 vai 3 tehtävän kohteena olevista esineistä). Kehittymisen myötä kunkin agentin haitta pienenee. Esimerkiksi masentunut agentti saattaa liikkua kentällä muita hitaammin alussa, mutta kehittyessään hänen nopeutensa nousee.
-
JulkaisijaViestit
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.