Vakoiluosion pelimekaniikka

Tämä aihe sisältää 3 vastaukset, 2 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä Ville Kankainen Ville Kankainen 1 vuosi, 7 kuukautta sitten.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #405
    Profiilikuva käyttäjästä Ville Kankainen
    Ville Kankainen
    Avainmestari (Keymaster)

    Aloitin nyt uuden ketjun vakoiluosion pelimekaniikalle, jotta olisi hieman selkeämpää. Tässä siis viimeiset päivitykset siihen, miten mekaniikkaa on jalostettu edellisten työpajojen pohjalta. Kysykää ja kommentoikaa!

    – Ville

    Vakoiluosiossa on tavoitteena löytää oikea yhdistelmä toimintoja, jotta onnistuu tehtävän tavoitteessa. Tehtävän tavoite voi olla kerätä erilaisia esineitä, kuten konseptikuva, asennuskaavio tai projektisuunnitelma. Toisaalta tehtävässä voidaan pyrkiä myös sabotoimaan yhtä tai useampaa kohdetta kartalla. Mikäli pelaaja liikkuu paikkoihin, jossa ei saisi olla siellä olevat työntekijät alkavat epäillä häntä ja epäilysmittari nousee. Välttääkseen tätä pelaajan on hämättävä kartalla olevia työntekijöitä.

    Työntekijöitä on houkuteltava eri paikkoihin kartalla aiheuttamalla ongelmia joita nämä joutuvat selvittämään, esimerkiksi rikkoutunut kopiokone, tai hämäämällä, esimerkiksi houkuttelemalla höyryävällä kahvilla kahvitauolle. Näin pelaaja pääsee etenemään seuraavaan huoneeseen tai keräämään esineitä ilman epäilyksiä. Pelaaja voi yhdistellä esineitä toisiin esineisiin tai käyttää niitä kartalla oleviin työntekijöihin ja vartijoihin, ja näin keksiä uusia hämäyskeinoja. Kutakin esinettä voi käyttää useampaan eri tarkoitukseen, mutta kussakin tehtävässä on vain yksi (tai muutama) oikea tapa käyttää esinettä siten, että sen jälkeen avautuu uusi mahdollisuus tehdä toiminto joka vie pelaajaa lähemmäs tehtävän tavoitetta.

    Erilaisia toimintoja on ketjutettava siten, että pelaaja pääsee kyseisen tehtävän tavoitteeseen. Kussakin kentäsä on tietty oikea ketju, jolla sen voi ratkaista. Pelaajalla on kuitenkin vain rajallinen aika tämän keksimiseen. Mikäli hän tekee vääriä toimia epäilysmittari nousee nopeammin ja pelaaja epäonnistuu tehtävässä. Hän voi kuitenkin keskeyttää tehtävän missä kohtaa tahansa ja yrittää sitä myöhemmin uudelleen. Tällöin hänen on kuitenkin lähdettävä jälleen alusta ja toistettava aiemmin tekemänsä toiminnot. Hyvä referenssi pelimekaniikalle on McPixel: http://mcpixel.net/, joskin yhdistelmät eivät ole aivan yhtä absurdeja. 😀

    Tehtävän voi päästä läpi myös eri asteisesti. Jos tehtävässä esimerkiksi pitää kerätä 3 esinettä kartalta pelaaja voi kerätä näistä yhden kaksi tai kaikki kolme. Mitä enemmän esineitä pelaaja kerää, sitä paremmat bonukset hän tehtävästä saa.

    Agenttien sopivuus tehtävään

    Koska pelaajalla on vain rajallinen aika suorittaa tehtäviä, eikä hänellä aina ole tehtävään parhaiten soveltuva agentti käytössään, saattaa tehtävä olla hyvin vaikea suorittaa kokonaisuudessaan. Mikäli agentti ei ole tehtävään sopiva, se ei välttämättä pysty suorittamaan kaikkia mahdollisia toimia työntekijöiden ja vartijoiden hämäämiseksi. Tällöin pelaajan on otettava riski ja annettava epäilyksen nousta, kun hän esimerkiksi poimii luvattomasti esineen työntekijöiden silmien edessä. Koska mittari nousee tästä nopeasti hänen ei ole välttämättä mahdollista suorittaa tehtävää kokonaisuudessaan, vaan kannattaa tyytyä osasuoritukseen.

    Epäilysmittari

    Kun pelaaja keskeyttää tehtävän haluamassaan kohdassa hänen agenttinsa palaa takaisin työtehtäviensä pariin vakoiltavassa yrityksessä. Epäilysmittari ei kuitenkaan laske saman tien takaisin nollaan, joten mikäli pelaaja haluaa yrittää tehtävää uudelleen hänen on odoteltava kunnes epäilykset hälvenevät jotta epäilysmittari laskee riittävästi tehtävää varten. Pelaaja voi myös tuoda yritykseen uuden agentin, joka voi yrittää tehtävää. Tosin myös nämä joutuvat odottamaan hetken, jotta heihin kohdistuva epäilys laskee.

    Agenttien vieminen yrityksiin

    Kun pelaaja lähettää agentin kilpailevaan yritykseen, hänen on katsottava, että tämä vastaa työnkuvaa, joka yrityksessä on tarjolla. Mitä paremmin henkilö soveltuu työnkuvaan, sitä pienemmät epäilykset tähän kohdistuu. Toisin sanoen aloittavalla työntekijällä epäilysmittari on kuitenkin hieman kohollaan, joten pelaajan on odoteltava kunnes mittari laskee, ennen kuin alkaa suorittaa vakoilutehtäviä yrityksessä .

    Agenttien kehittyminen

    Agentit kehittyvät hitaasti työskennellessään yrityksissä. Suorittaessaan tehtäviä ne kehittyvä nopeammin. Tehtävästä saatava kokemusmäärä riippuu siitä kuinka hyvin tehtävän onnistuu suorittamaan (esimerkiksi kerääkö 1, 2 vai 3 tehtävän kohteena olevista esineistä). Kehittymisen myötä kunkin agentin haitta pienenee. Esimerkiksi masentunut agentti saattaa liikkua kentällä muita hitaammin alussa, mutta kehittyessään hänen nopeutensa nousee.

    #608
    Profiilikuva käyttäjästä Hanna Tuohimaa
    Hanna Tuohimaa
    Osallistuja (Participant)

    Yhtenä tehtävänä voisi olla sabotoida kilpailijalle tehtävää työsuojelutarkastusta. Kilpailijalle on tulossa tarkastaja tarkastamaan, että työnteko-olosuhteet ovat kunnossa. Sabotointitehtävässä pitäisi saada tarkastaja asettamaan kilpailijayrityksen tuotantoyksikkö käyttökieltoon. Vakooja voisi esimerkiksi poistaa turvalaitteita linjastolta tai toteuttaa käynnin aikana kaikenlaisia kieroja tihutöitä niin että tarkastaja luulee että yksikössä tapahtuu onnettomuuksia harva se päivä.

    Päinvastoin toteutettuna, tehtävänä voisikin olla tuoda työsuojelutarkastajan tietoon yrityksen epäkohdat. Tämä kävisi sekä kilpailijayrityksen että oman yrityksen kohdalla. Reptiliaani yrittää piilotella kaikki puutteet, mitä firman tuotantolinjalla on. Pelaajan tehtävänä olisi saada tarkastaja huomaamaan että asiat on pielessä. Esim. yksi tuotantolinja on laitettu huippukuntoon, ja tarkastaja pitäisikin saada poikkeamaan reitiltä ja menemään sen sijaan toiselle tuotantolinjalle, missä kaikki turvalaitteet puuttuu, tuotteet on kuormattu vaarallisiksi keoiksi, työntekijöillä ei ole suojavarusteita, rotat pyörii nurkissa tms. Tai oikeat burnoutin partaalla häilyvät ylityöllistetyt työntekijät on korvattu tarkastuksen ajaksi näyttelijöillä, jotka ei kuitenkaan osaa toimia yllättävissä tilanteissa, eli pitäisi saada aikaan joku näyttävä härdelli.

    #631
    Profiilikuva käyttäjästä Ville Kankainen
    Ville Kankainen
    Avainmestari (Keymaster)

    Hyvä idea! Olen kerännyt näitä tehtäväideoita nyt yhteen googletaulukkoon, sitä pääsee kommentoimaan, mutta ei muokkaamaan. Sieltä voi kuitenkin katsoa ideoita, miten voisi kehitellä tehtäviä, jotka liittyvät erilaisiin työelämässä kohdattaviin ongelma- tai haastetilanteisiin:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wgZct7ukRLfinMrOSB1DQEVUq7x3Qk4p-XnhwCE9TJc/edit?usp=sharing

     

    #632
    Profiilikuva käyttäjästä Ville Kankainen
    Ville Kankainen
    Avainmestari (Keymaster)

    Hyvä idea! Olen kerännyt näitä tehtäväideoita nyt yhteen googletaulukkoon, sitä pääsee kommentoimaan, mutta ei muokkaamaan. Sieltä voi kuitenkin katsoa ideoita, miten voisi kehitellä tehtäviä, jotka liittyvät erilaisiin työelämässä kohdattaviin ongelma- tai haastetilanteisiin:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wgZct7ukRLfinMrOSB1DQEVUq7x3Qk4p-XnhwCE9TJc/edit?usp=sharing

     

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin