Pikseligrafiikkaa ja suostuttelua

Pikseligrafiikkaa ja suostuttelua

Tällä kertaa Zetin tiimitapaamisten teemana oli kehitellä eteenpäin Reptilian Overlords -pelin grafiikoita sekä dialogeja. Lohjalla oli kokoontumispaikaksi vaihdettu Yritystalossa sijaitseva tietokoneluokka Voima, jotta varmasti tietokoneita riittää kaikille.

kuva6 600px

Nyt päästiinkin toden teolla pelinkehittämisen makuun!Ville oli työstänyt pajalaisille paketin pikseligrafiikkaa sekä taustakentän, johon erilaisia grafiikoita pääsi testailemaan. Photoshopissa yhden pikselin levyisellä kynällä kuvat syntyvät piste kerrallaan. Pikseligrafiikan haasteena on, miten niinkin pienellä pikselimäärällä kuin 16×16 saa luotua tunnistettavia hahmoja ja esineitä. Samalla opittiin myös, miten työstetään taustoja ja etualalla olevia esineitä. Syntyi monenlaisia uusia variaatioita pelin taustoista. Myös hahmot saivat uudenlaisia tuunattuja muotoja. Syntyipä pajan kuluessa myös meloni – mitä kummaa?

kuva10-600px

Hangon pajassa tarkasteltiin grafiikoita myös kooditasolla. Ville näytti esimerkein, miten eri koodipätkät vaikuttavat hahmon ulkonäköön, liikkumiseen ja esineiden keskinäisiin suhteisiin. Testimielessä pelihahmo laitettiin taistelemaan rottaa vastaan. Rotalle kävi köpelösti.

kuva9 600px

Hangossa keskityttiin enemmän grafiikkapuoleen, mutta Lohjalla tehtiin ryhmätöinä myös Reptilian Overlords -peliin dialogeja. Ensin käytiin läpi, mitä kaikkia dialogityyppejä pelissä voisi olla; hahmot voivat esimerkiksi keskustella, kysyä, neuvotella, lahjoa, kannustaa, pyytää, suostutella, kiittää.

kuva1

Eri vaihtoehdoista äänestettiin tärkeimmät, ja lähdettiin ryhmissä miettimään tarkemmin erilaisia tilanteita, joissa kysytään, neuvotellaan ja suostutellaan. Kysymällä voi selvittää ihmisten taustoja ja eri paikkojen sijaintia, kysyä lupaa ja perusteluja ja selvittää monenlaisia pelissä tarvittavia asioita. Jos vastapuoli on vastahakoinen tietoa antamaan, siirtyykin tilanne neuvottelun puolelle. Esimerkiksi erilaisten etuuksien saamisesta omalle pelihahmolle voi joutua neuvottelemaan, tai jos haluaa vaikkapa päästä tekemään vakoilutehtäviä rauhassa ja haluaisi tulla viikonlopputöihin. Neuvottelutaitoja tarvitaan myös, jos jää tehtävän suorittamisen aikana kiinni. Jos taas vastapuoli on vastahakoinen tekemään jotain, mitä pelihahmo pyytää, voi tulla tarpeeseen suostutella toista. Esimerkiksi omien likaisten töiden teko, tietojen urkkiminen ja juorujen kalastelu voivat edellyttää suostuttelutaitoja. Toisaalta toisen houkuttelu kahvitauolle, että itse saa vakoilurauhan, voi myös vaatia suostuttelutaitoja.

kuva2

Lohjalla tapaamisessa oli mukana myös muutama uusi tiimiläinen. Zet toivottaa jatkossakin kaikki rohkeasti mukaan tutustumaan Reptilian Overlords –peliin ja erilaisiin pelinkehityksen työvaiheisiin. Zetin tiimitapaamisten aikataulu ja teemat löytyvät täältä: http://zet-hanke.fi/tiimitapaamiset/

Toivottavasti uudet tutustumassa käyneet nähdään mukana myös ensi kerralla! Ensi kerralla nimittäin jatketaan Errantry-pelinkehitystyökaluun tutustumista ja pelikenttien tekemistä. Tule mukaan oppimaan helpon pelintekotyökalun käyttöä! Seuraava tapaaminen siis 18.4. Lohjalla ja 19.4. Hangossa.

Ps. Ne, joita kiinnostaa grafiikka – voit osallistua Reptilian Overlords –pelin sisältöjen tuottamiseen myös etänä. Laadi pikseligrafiikkaa Photoshopilla tai Gimpillä tai vaikka ruutupaperille ja ota siitä kuva. Käytä 16×16 pikselin kokoista kuva-alaa ja yhden pikselin levyistä kynä. Aiheena voivat olla esimerkiksi vakoilussa tarvittavat välineet, toimistotarvikkeet tai pelihahmot. Lähetä tuotokset hanna.tuohimaa(a)laurea.fi, niin ehkäpä sinun tekemäsi kuva päätyy mukaan peliin!

Teksti ja kuvat: Hanna Tuohimaa, Laurea-ammattikorkeakoulu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Siirry työkalupalkkiin