Pahvikännykät ideoinnin apuvälineinä verkostotyöpajassa

Pahvikännykät ideoinnin apuvälineinä verkostotyöpajassa

Zetin verkostotyöpajassa 3.3.2016 tavoitteena oli yhdessä nuorten ja alueen toimijoiden kanssa miettiä Reptilian Overlods -pelin hyötyteemoja ja mahdollisia hyödyntäjiä. Aluksi kaikille tietysti esiteltiin, minkälainen peli Reptilian Overlordsista on muotoutumassa.

Reptilian Overlords -pelissä pelaaja hyppää yritysjohtajan saappaisiin ja pääsee rekrytoimaan itselleen työvoimaa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikä tahansa yritysjohtaja vaan maailmanvalloituksesta haaveileva matelija, joka tavoittelee omalle firmalleen menestystä kilpailijoita vakoilemalla. Niinpä työntekijät päätyvät firmassa melko epäilyttäviin tehtäviin. Työntekijöiden roolissa pelaaja pelaa vakoilutehtäviä, joissa lisähaasteena on tunnistaa ja hyödyntää työntekijöiden vahvuuksia ja oppia pärjäämään työntekijöiden haasteiden kanssa. Osa nimittäin välttelee sosiaalisia tilanteita, osalla on keskittymisvaikeuksia, osalla pakonomaista käytöstä. Kaikilla kuitenkin on myös vahvuutensa, ja tasapainon löytäminen auttaa pärjäämään pelissä. Pelin loppuun on vielä suunnitteilla yllätyskäänne, jossa pelaaja pääsee haastamaan yritysjohtajan ja tämän kyseenalaiset toimintatavat.

Työpajassa hyödynnettiin paperiprototypointimentelmää, ja apuvälineenä käytettiin pahvisia kännyköitä. Peliesittelyn jälkeen jokaisen osallistujan tehtävänä oli luonnostella päällimmäisenä mieleen pelistä jäänyt tai parhaaksi koetusta tilanteesta kertova näkymä pahviselle kännykälle. Piirtämisen lisäksi käytettävissä oli myös pelin pääpahis-Tyrannisauruksen hahmoja sekä työntekijähahmoja kuvaavia hymiötarroja.

pahvik 7 DSC_1838 pahvik 8 DSC_1843 pahvik2DSC_1826  pahvik 4 DSC_1834 pahvik 5 DSC_1835 pahvik 6 DSC_1837

Pahvikännyköille piirtyi erityisen paljon vakoilutehtävien kuvauksia, joissa kahvinkeittimet räjähtelivät ja kopiokoneet hajoilivat. Myös rekrytoinnissa käytettävät CV:t sekä yrityksen pyörittämiseen liittyvät teemat olivat jääneet osallistujien mieleen.

Pahvikännyköiden pohjalta lähdettiin keskustelemaan Reptilian Overlords -pelin hyötyteemoista ja miettimään työpajan ryhmätyösion ryhmäjakoa – mitä kaikkea hyötyä pelistä voisi olla? Keskustelun pohjalta päädyttiin kuuteen teemaan, jotka olivat: työnhaku; ammatinvalinta ja urasuunnittelu; yrittäjyys ja markkinointi; vuorovaikutustaidot ja johtaminen, talouden hallinta sekä itsetuntemus.

Pajan osallistujat saivat jakautua teemojen mukaisiin ryhmiin omien mieltymystensä mukaisesti. Ryhmässä ensimmäisenä tehtävänä oli pohtia useampia eri tilanteita, joissa peliä voitaisi pelata ryhmän teemassa. Tämän jälkeen yhtä tilannetta lähdettiin kuvittelemaan pahvikännykän ympärille tarkemmin. Lopuksi vielä pelitilanteesta laadittiin vapaamuotoinen esitys muille ryhmille.

Ammatinvalinta- ja uraohjaus-teemassa Reptilian Overlords -peliä päädyttiin pelaamaan nuorisotyöntekijän kanssa. Valintojaan pähkäilevä nuori laitettiin näytelmämuotoisessa esityksessä ensin pelaamaan Reptilian Overlords -peliä ja sen jälkeen keskustelemaan nuoriso-ohjaajan kanssa ammatinvalinnasta.

kuva 3 DSC_1804

Taloudenhallinta-ryhmässä taasen peliä pelattaisiin koulussa kotitehtävänä. Pelaajien tavoitteena olisi saada viikossa oma yritys pyörimään mahdollisimman hyvin. Valitettavasti tässä näytelmäesityksessä toisen pelaaja firma oli ajautunut hankaluuksiin unohtuneiden paloturvallisuusasioiden vuoksi ja toisen pelaajan firmasta oli rahat loppu liiallinen törsäyksen vuoksi!

Yrittäjyys-teemaisessa ryhmässä oli yrittäjyydestä kiinnostuneille esitelty Reptilian Overlords -peliä, minkä jälkeen peliin tutustuttiin itsenäisesti kotona. Näytelmässä Reptilian Overlords -peli vaikutti hyvin innostavalta ja johti kaksi pelaajaa yrittäjyyden tielle.

Työnhaku-teemaisessa ryhmässä tulos esitettiin haikun muodossa, tosin pienellä saatekuvauksella. Ajatuksena oli, että peliä pelatessa voisi pelaajakin laatia CV:itä ja pelissä olisi yhteisöllinen puoli, jossa oman CV:n avulla voisi yrittää soluttautua jonkun toisen pelaajan firmaan.

Vuorovaikutustaidot ja johtaminen -ryhmässä runomuotoisen esityksen tausta-ajatuksena oli tuoda eri kulttuuritaustoista tulevat ihmiset yhteen Reptilian Overlords -pelin avulla. Vuorovaikutteinen keskustelu pelin teemoista tukee osallistujien vuorovaikutustaitoja. Reflektoinnin avulla voidaan käsitellä myös pelin synnyttämiä tunteita.

sarjakuva

Viimeisenä saimme tutustua itsetuntemus-teemaisen ryhmän yhteisöllisesti tuottamaan sarjakuvaan. Jokainen ryhmän jäsen piirsi sarjakuvaan yhden ruudun. Sarjakuva kuvasi tilannetta, jossa työnhaun ongelmista masentunut nuori saa terapeutilta pelattavakseen Reptilian Overlods -pelin. Pelaaminen sai nuoren uskomaan jälleen itseensä työnhakijana.

kuva 5DSC_1816

Ilahduimme kovasti Reptilian Overlords -pelille nähdyistä kaikista mahdollisuuksista ja positiivisista lopputuloksista esityksissä! Lopuksi vielä keskustelimme siitä, mitä kukin ehdotettu hyötyteema edellyttäisi pelin kehitykseltä. Tosiasiahan kuitenkin on, että tämän pelinkehitysprojektin puitteissa emme ehdi ihan jokaista ideaa toteuttaa ja viedä käytäntöön asti. Erityisesti taloudenhallinta ja vuorovaikutustaidot nousivat loppukeskustelussa tärkeiksi hyötyteemoiksi, joita hauskojen vakoilutehtävien ohessa toivottiin pelin sisältävän.

Teksti ja kuvat: Hanna Tuohimaa, Laurea-ammattikorkeakoulu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Siirry työkalupalkkiin